Grip op (Keten) Samenwerking
Gemeenten staan voor enorme uitdagingen, met name door diverse decentralisaties en ombuigingen in combinatie met het feit dat ze meer moeten doen met minder. Gezien de complexiteit van de Decentralisaties, zijn veel gemeenten verwikkeld in een fusie- of (regionaal) samenwerkingstraject of bezig met de vraag hoe deze (keten)samenwerking vorm te geven. Verdergaande samenwerking, zowel met andere gemeenten als maatschappelijke partners biedt kansen als het gaat om het vergroten van de innovatiekracht, als de effectiviteit en efficiëntie in de uitvoering. We zien dan ook een toename aan samenwerkingsverbanden al dan niet ondergebracht in gemeenschappelijke regelingen. Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van een Shared Service Centra (SSC) of de Regionale uitvoeringsdiensten (RUD’s).
Samenwerking biedt dus kansen, maar creëert tegelijkertijd ook nieuwe risico’s. Door samen te werken verliezen gemeenten en bestuurders een deel van hun zeggenschap over taken die eerst geheel in eigen beheer werden uitgevoerd. Ook hebben zij minder grip op de begroting van samenwerkingsverbanden, terwijl zij wel meedelen in de financiële schade wanneer het onverhoopt mis zou gaan.
Veel gemeenten zijn dan ook op zoek naar een effectieve invulling van de ‘regierol’ die zij binnen hun samenwerkingsverbanden en richting (keten)partners als bijv. Zorginstellingen willen vervullen.
De gevolgen die dit heeft op het gebied van de bedrijfsvoering en Planning & Control blijven daarbij nog wel eens onderbelicht. Stroomlijning is noodzakelijk en ketensamenwerking vraagt om ketenregie. Dienstverlening, processen en informatievoorziening moeten optimaal worden ingericht, met de behoeften van burgers en bedrijven als uitgangspunt. Vraaggericht, zaakgericht en gestandaardiseerd.
Sturing geven aan en grip houden op alle veranderingen is een lastig onderwerp, waar we vanuit onze expertise graag met u over in gesprek gaan en kennis over willen delen. Loopt u ook tegen vragen aan als:
- Hoe richt je opdrachtgeverschap en opdrachtnemerschap goed in?
- Hoe richt je de (de)centrale programma- en projectcontrol goed in?
- Hoe optimaliseer ik mijn planning en control instrumentarium.
- Hoe kun je regionaal samenwerken mét behoud van de eigen identiteit?
- Welke uitdagingen en kansen biedt de decentralisatie aan gemeenten?
Neem dan contact op met Jan-Willem Hulstein via e-mail info@hulsteinconsultancy.nl of bel 06-46003179.