GEZOCHT: PROJECTLEIDER INTEGRALE GEMEENTELIJKE TOEGANG SOCIAAL DOMEIN a.i.
Voor een gemeente in Midden van het land, zijn wij per direct op zoek naar een:
ervaren en pro-actieve projectleider integrale toegang Sociaal domein.
De opdracht start z.s.m. voor ca. 2 á 3 dagen per week (18 uur) tot ultimo 2014:
- CONTEXT OPDRACHT
Vanaf 2015 zijn de nieuwe WMO, de nieuwe Jeugdwet en de Participatiewet van kracht. De gemeente wordt verantwoordelijk voor nieuwe doelgroepen. Het betreft onder andere kinderen en jongeren die gebruik maken van jeugdzorg en volwassenen en kinderen met matige tot ernstige beperkingen. Op dit moment maken zij veelal gebruik van individuele begeleiding, zorg en/of dagbesteding. Een deel van deze mensen heeft een Wwb uitkering, schuldhulpverlening of maakt gebruik van minimaregelingen. De transities betekenen niet alleen dat de gemeente verantwoordelijk wordt voor nieuwe doelgroepen, maar ook een transformatie van de wijze waarop de gemeente de zorg en begeleiding voor haar inwoners inricht. De transities worden doorgevoerd met een flinke korting op de budgetten. Dit is een grote opgave, maar het schept ook kansen om de hulp goed op elkaar af te stemmen. 2014 kunnen we zien als een overgangsjaar van de oude naar de nieuwe werkwijze. Eind 2014 is dit alles nog niet uitgekristalliseerd. We hebben de periode van 2015 tot 2018 zeker nodig voor doorontwikkeling en borging van de nieuwe manier van werken.
- BREDE TOEGANG:
Onder de brede toegang verstaan we alle activiteiten die volgen op de eerste vraag om hulp van een inwoner, tot aan de oplossing of hulp die de inwoner krijgt. Onderdeel hiervan kunnen bijvoorbeeld zijn: digitale informatievoorziening bij opvoedvragen, inzet van vrijwilligers in de thuisadministratie, professionals die enkelvoudige dienstverlening geven (maatschappelijk werk, aanvraag Wwb), wijkschakelteam dat keukentafelgesprekken voert bij meervoudige problematiek of zorgt voor indicatiestelling, tot aan de toegang tot intramurale zorg voor een inwoner met een ernstige verstandelijke en lichamelijke beperking. In 2012 is vanuit het programma AWBZ naar WMO gestart met pilots op het gebied van de brede toegang. De gemeente beschikt over een WMO-loket dat werkt vanuit de gedachte van de kanteling, er is geëxperimenteerd met een wijkschakelteam (sociaal buurtteam) en er is gewerkt aan een nieuwe digitale sociale kaart. In het programma Jeugd is geëxperimenteerd met indicatievrije trajecten in de jeugdhulp op scholen en met een flexibel jeugdteam. Op het gebied van Werk en Inkomen is in mei 2013 de regionale W&I dienst gestart. Alhoewel deze dienstverlening regionaal georganiseerd is, willen we in 2014 onderzoeken hoe de dienstverlening op welke onderdelen kan aansluiten bij de lokale brede toegang binnen de gemeente. In de brede toegang willen we de activiteiten die vanuit de verschillende programma’s zijn geïnitieerd, bij elkaar brengen in één integrale toegang voor onze inwoners. Hiervoor is een basisgrondplaat ontwikkeld, hoe de brede toegang er in grote lijnen uit moet komen te zien. Deze grondplaat moet, in samenspel met de partners in het sociale domein, worden uitgewerkt tot een goed werkende systematiek waarbij de inwoner met haar hulpvraag centraal staat, en niet het aanbod van de organisaties. Er zal er flink geïnvesteerd moeten worden aan de ‘voorkant’, daar waar de signalen en vragen van de inwoners binnenkomen. Het gaat dan onder meer om informatie, advies, doorverwijzing, vraagverheldering en inzet van (in)formele ondersteuning. Voor alle professionals betekent dit een cultuuromslag in de nieuwe manier van werken ten opzichte van de huidige werkwijze.
Voor de inrichting van de brede toegang hanteren we de volgende uitgangspunten:
– Meer sturen op de inzet van eigen kracht (meer eigen inzet en hulp van familie, buren, vrienden)
– Meer inzet van vrijwilligers bij ondersteuning
– Meer ondersteuning organiseren dicht bij de inwoner in de wijk
– Meer preventie voorkomt op langere termijn zwaardere en duurdere zorg
– Maatwerk als ondersteuning van professionals nodig is
– Een integrale benadering en oplossing voor de problemen van de burgers (één huishouden één plan)
– Meer eigen (financiële)verantwoordelijkheid
- WAT GA JE DOEN:
– Je bent verantwoordelijk voor het creëren van de brede toegang in de gemeente.
– Je maakt daarbij gebruik van wat er al is ontwikkeld, brengt dit samen en initieert nieuwe activiteiten waar nodig.
– Je stemt af met de opdrachtgever, de programmaleiders van de transities en projectleiders van deelprojecten (onder andere de projectleider Wijkschakelteams). – Je betrekt de professionals van de maatschappelijke organisaties bij de inrichting van de toegang. – Je creëert en omschrijft een werkwijze die een stevige basis biedt om vanaf 2015 de brede toegang te laten werken en door te ontwikkelen.
– Je zorgt voor aanhaking bij aanverwante projecten in de programma’s AWBZ naar WMO, Jeugdzorg, Participatie en De Gezonde Wijk.
- PROFIEL
Om succesvol te zijn in deze functie beschik je over volgende kennis en ervaring:
– Je bent een stevige projectleider met minimaal HBO-niveau en 5-10 jaar projectervaring binnen gemeenten
– Je bent inspirerend, denkt out-of-the box en weet professionals mee te nemen in de ontwikkeling en uitvoering van een nieuwe werkwijze.
– Je kent het brede sociale domein goed en je hebt de afgelopen jaren ervaring opgedaan bij gemeenten met een vergelijkbare klus.
– Vakinhoudelijke en actuele kennis Sociaal Domein: jeugdzorg, werk en inkomen en AWBZ/WMO
COMPETENTIES
• Geeft richting en sturing en weet mensen te binden. Inspireert anderen;
• Kan snel het lokale krachtenveld zich eigen maken en kan daarmee ?spelen?/daarbinnen draagvlak creëren;
• Resultaatgerichtheid, daarbij gericht op duurzame resultaten;
• Procesgevoelig en omgevingssensitief;
• Flexibiliteit en kan makkelijk schakelen tussen de verschillende niveaus en domeinen;
• Diversiteit in stijl;
• Verbinder en netwerker;
• Creatief en innovatief;
• Integer.
GEINTERESSEERD:
Bent u beschikbaar en matcht u qua kennis en ervaring in het profiel, mail dan uw actuele CV en scherpste tarief uiterlijk dinsdagochtend 25-2-2014.
Graag nadere motivatie, onderbouwing en referenties en geef van elke eis concreet aan waarom u er aan voldoet.