Hulstein Consultancy
Hulstein Consultancy
  • Home
  • Over ons
    • Ons team
    • Onze aanpak
    • Visie en Kernwaarden
  • Diensten
    • Consultancy
    • Project- en Interim management
    • Training en coaching
  • Onze expertise
    • Transities Sociale Domein
    • Procesoptimalisatie / Lean Management binnen Sociaal – én Ruimtelijk domein
    • Bedrijfsvoering & Dienstverlening
    • Grip op (Keten) Samenwerking
  • Nieuws
  • Contact
MENU CLOSE back  

De impact van leiderschap op Ketensamenwerking in het Sociaal Domein

You are here:
  1. Home
  2. Geen categorie
  3. De impact van leiderschap op Ketensamenwerking in het Sociaal Domein
ketenzorg

De recente jaren hebben aangetoond dat de Decentralisaties niet vlekkeloos zijn verlopen , vooral ook omdat bij het proces tot de invoering van de decentralisaties en de huidige situatie een veelheid aan stakeholders (denk alleen al aan rijksoverheid en lokale overheid), belangen en bedoelingen aanwezig zijn. Zo is op 7 februari 2020 door Divosa een onderzoeksrapport gepubliceerd met als titel ‘Rekenkamers: betere informatievoorziening in het sociaal domein nodig’ (PBLQ, 2020). Om de tekorten in het sociaal domein tegen te gaan, vooral die in de jeugdzorg, zijn een aantal aanbevelingen opgesteld:

1. Investeer in de informatievoorziening over inrichting, voortgang en opbrengsten van beleid.
2. Versterk het inzicht in de inrichting en het functioneren van het zorgverleningsveld en ontwikkel handvatten om invloed op toegangsverleners uit te oefenen.
3. Zorg voor meer grip op inkoop en resultaat.
4. Werk samen en stem af met het zorgverleningsveld.
5. Versterk de relatie met de gemeenteraad.

Deze voorbeelden geven aan dat het sociaal domein continu verandert. Gemeenten werken aan passende dienstverlening en ondersteuning en zijn volop aan het transformeren. Tegelijkertijd worden ze geconfronteerd met volumegroei, oplopende kosten en een inperking van de mogelijkheden om te sturen. De verwachting is dat deze situatie de komende jaren zo zal blijven.

Dit vraagt om leiderschap, beheer in de huidige ketens, vernieuwing van de toekomstige gegevensuitwisseling, het analyseren van de gevolgen van wet- en regelgeving en hulp bij implementatie (VNG, z.j.). De gezamenlijke uitvoering hiervan kan op een aantal thema’s in het sociaal domein zorgen voor efficiëntere en effectievere dienstverlening. Bijvoorbeeld door makkelijker integraal en in ketens met landelijke en bovenregionale partners te werken, waardoor inwoners profiteren van dienstverlening van de overheid die op elkaar aansluit. Inzet daarbij is het goed gebruiken van het informatievoorzieningenstelsel en het slimmer uitvoeren van de uitvoeringstaken.

Vanuit Hulstein Consultancy hebben wij de afgelopen 6 jaar veel ontwikkelingen, complexe opgaven en regionale veranderingen gezien én aan mee mogen werken. Opgaven waarbij een grote hoeveelheid interne en externe stakeholders, belangen, perspectieven, samenwerkingsvormen en leiderschapsstijlen voorkomen.

In deze opgaven spelen informatie, informatievoorziening en (strategische) samenwerking altijd een prominente rol. Dit raakt altijd aan dienstverlening: interne dienstverlening (dus binnen de organisatie van bijvoorbeeld afdeling a aan afdeling b) en externe dienstverlening (aan burgers en/of bedrijven). Wij verbazen ons er altijd weer over wat het ‘object’ is dat centraal staat en wat het doel is waar naar gestreefd wordt. Met andere woorden, hoe zorgen we ervoor dat we als organisatie onze taak zo goed mogelijk doen, waarin we afhankelijk zijn van veel andere (overheids)partijen, en we informatie zodanig uitwisselen dat dit samenwerking en dienstverlening aan de maatschappij positief beïnvloedt. Leiderschap, zowel van management en individuele medewerkers, zijn van doorslaggevend belang om de juiste omstandigheden te creëren.

De kernvraag, die centraal staat, is:

  • Wat is de invloed van leiderschap op informatievoorziening en ketensamenwerking in de dienstverlening van gemeenten in het sociaal domein?
Posted on 3 januari 2022

Related posts

Offshore-wind
Nu is het moment voor een omslag naar duurzame mobiliteit
3 januari 2022
water_ring
Samenwerking Gemeenten bespaart geld: ja / nee
23 januari 2018
GEZOCHT: PROJECTLEIDER INTEGRALE GEMEENTELIJKE TOEGANG SOCIAAL DOMEIN a.i.
21 februari 2014
Openstaande interim posities en vacatures voor zzp-ers
19 februari 2014
Politici en beleidsmakers moeten “Digitalisering” ruimer opvatten…
4 februari 2014
Laatste berichten
  • Offshore-wind
    Nu is het moment voor een omslag naar duurzame mobiliteit
    3 januari 2022
  • ketenzorg
    De impact van leiderschap op Ketensamenwerking in het Sociaal Domein
    3 januari 2022
  • water_ring
    Samenwerking Gemeenten bespaart geld: ja / nee
    23 januari 2018
Over ons
Hulstein Consultancy is een jong en dynamisch interim- en adviesbureau met een grote diversiteit aan kennis en ervaring met project- en interimmanagement binnen de Publieke sector en het Zorgdomein.
  • Home
  • Over ons
  • Diensten
  • Onze Klanten
  • Nieuws
  • Contact
Contactgegevens
  • Meester Ceelensingel 8
    5247WS Rosmalen
  • Telefoonnummer:
    Werk: 073-5225442
    Mobiel: 06-46003179
    E-mail: info@hulsteinconsultancy.nl

Find us on:

TwitterLinkedinMailWebsite
© 2017 Hulstein Consultancy | KvK-nummer: 59423366 | ABN Rekening: NL65ABNA 045.11.11.761 | Btw-nummer: NL8534.75.921.B01